چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
حجت الاسلام آل هاشم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «حضور در عرصه خدمات اجتماعی» سه وظیفه اصلی حوزه و روحانیت انقلابی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، ظهر یکشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی که در مدرسه حضرت ولی عصر(عج) تبریز برگزار شد، با تاکید بر ضرورت اخلاص و تهذیب نفس در تحصیل علوم دینی ابراز داشت: اهمیت تحصل علوم دینی در عصر ما بسیار زیاد است اما درس خواندن باید با تهذیب نفس همراه باشد تا بتوانیم به دنیا کمک کنیم و سبب ترویج اسلام ناب و تشیع در جهان باشیم.

وی با اشاره به اینکه طلاب به حفظ و تدبر در آیات قرآن توجه ویژه داشته باشند، عنوان کرد: طلبه ای که قرآن را حفظ کند بهره های فراوانی در تحصیل علوم دینی و تبلیغ می برد، طلاب باید حداقل بخشی از آیات قرآن را حفظ کرده و با آن مانوس باشند.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: انزوای قرآن در حوزه های علمیه، مشکلات بسیاری برای ما درست کرده که باید تلاش کنیم آن ها را رفع کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه به اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا بویژه حوزه های علمیه باید به صورت یک اصل مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی ادامه داد: مدارس علمیه باید پژوهش محور باشند و اتاق فکر تشکیل دهند تا این پژوهش ها مورد بهره برداری قرار بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری به سه وظیفه اصلی طلاب اشاره کرد و گفت: «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «حضور در عرصه خدمات اجتماعی» سه وظیفه اصلی حوزه و روحانیت انقلابی است.

امام جمعه تبریز افزود: هدایت دینی همان هدایت اندیشه های ناب اسلامی است، طلاب باید به مقابله با تاثیر فضای مجازی در افزایش شبهات و انحراف فکری جوانان بپردازند و این امر با ترویج سبک زندگی اسلامی امکان پذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر ضرورت انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه های علمیه، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با حضور روحانیت در کنار مردم شکل گرفته است و حوزه های علمیه باید انقلابی باشند و ما حوزه بدون انقلاب نمی خواهیم، طلبه ها هم باید پرشور و انقلابی و پایبند به آرمان های حضرت امام(ره) و اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی باشند.

وی، حضور میدانی طلاب در عرصه های خدمات اجتماعی را مهم ارزیابی و تصریح کرد: طلاب و حوزه های علمیه باید خدمات رسانی به مردم را اصل بدانند و در مدرسه سازی و کمک به مردم در زمان وقوع سیل و زلزله در کنار مردم قرار بگیرند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی همچنین دین شناسی را رسالت اصلی طلاب دانست و اذعان کرد: باید دین شناس باشیم تا بتوانیم مردم را هدایت کنیم، باید خودسازی کنیم تا بتوانیم دیگران را نیز اصلاح کنیم، نباید این گونه باشد که امربه معروف و نهی از منکر کنیم، اما خودمان به آن عمل نکنیم.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری بر ضرورت تحول حوزه های علمیه تاکید کرد و اظهار داشت: تحول در حوزه های علمیه استان را به رهبر معظم انقلاب اسلامی قول داده ام، اولین چیزی که ایشان از من خواستند، تحول و پیشرفت حوزه های علمیه آذربایجان شرقی است.

رئیس شورای حوزه علمیه آذربایجان شرقی تاکید کرد: درخواست می کنم یک اتاق در حوزه علمیه به من اختصاص بدهند تا چندین بار در طول هفته برای ارتباط با طلاب و بررسی و حل مشکلات حوزه علمیه در این مدرسه حضور پیدا کنم.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha